STRESSIKARKOTUS

Rakas paloheinäläinen heinähattu. Talliharjoittelukausi on ohi. Range on avattu tänään, on syytä aloittaa stressikarkotus ennen pelikautta. Jokamiesstressikarkotusohjelman rungon on laatinut Tampereen sydänyhdistys.

16.4  

Sano stressille seis äänestämällä! 

Käy äänestämässä  –  tai äänestä jaloillasi: lakkaa laukkaamasta kiireen perässä, sillä aikaa on yllin kyllin, sitä tulee koko ajan lisää eikä se maailmasta turhia hätäilemällä lopu.
Ota rauhallisesti. 

Siitä se sydänkin tykkää.

17.4.

Stressi on joskus hyväksi ja auttaa ponnistelemaan pulmatilanteissa. Mutta sen on oltava luomustressiä, ei median tarjoamaa lisäaineita pursuavaa tuontitavaraa. Luomustressi hajoaa nopeasti eikä jää saastuttamaan elimistöä eikä ympäristöä. 

Siitä se sydänkin tykkää.

18.4.

Haasta stressisi!

Krooninen stressi on kiusallinen kumppani. Haasta se kaksinkamppailuun. Mene peilin eteenja katso sitä silmästä silmään. Älä puhu sille mitään. Ennen pitkää jompaakumpaa alkaa tuijotus naurattaa, ja nauru vie stressiltä voiman. Ranskalainen kirjailija Jules Renard sanoo: ” Naurua pelkäävät nekin, jotka eivät pelkää mitään.”

Siitä se sydänkin tykkää.

19.4.

Kokeile etästressiä! 

Jos tunnet stressin käyvän ylivoimaiseksi ota siihen etäisyyttä esimerkiksi lähtemällä lenkille. Huomaat pian että etäämmältä katsottuna stressi ei olekaan niin haitallinen. Mitä pitempi lenkki sitä heikentyneempänä löydät stressin palatessasi. Päivän poissaolo voi häivyttää koko stressin.

Siitä se sydänkin tykkää.

20.4.

Kehu stressiä! 

Kun stressi tunkee iholle ja häiritsee keskittymistäsi, lakkaa tekemästä sitä mitä olit tekemässä ja ala kehua stressiä ääneen. Sano että arvostat sitä, että kunnioitat sen pyrkimyksiä. Rupea sille kaveriksi. Mitä enemmän stressiä mairittelee, sitä hiljaisemmaksi se tulee. Ja kohta se on poissa kimpustasi.

Siitä se sydänkin tykkää.

21.4.

Kierrätä stressiä!

Vie vanhat stressisi pois nurkissa pyörimästä vaikka imeyttämällä sen ovimattoon. Stressaantuneet ystäväsikin voivat kyläillessään pyyhkiä siihen omat stressinsä eivätkä ne tule sisään ilmapiiriä pilaamaan.

Siitä se sydänkin tykkää.

22.4.

Suojaudu stressiltä!

Kun vierailet paikoissa joissa oletettavasti esiintyy stressiä, varaudu tilanteeseen ennakolta. Paras suojautumiskeino väkevimminkin säteilevään stressiin on ystävällinen hymy.Muista että juuri hymy on pienin välimatka kahden ihmisen välillä.

Siitä se sydänkin tykkää.

23.4.

Älä ota kesästressiä!

Jos totut kesästressiin, siitä on vaikea päästä syksyllä eroon. Kun kohtaat vaikka miten houkuttelevan stressin, älä pysähdy paapomaan sitä. Anna sen mennä ohi.

Siitä se sydänkin tykkää.

Stressitöntä kevättä ja alkavaa pelikautta kaikille!

 

Matti Hara

Matti Hara